Nowe materiały edukacyjne w części kodowanej serwisu w dziale Biblioteka Lekarza dotyczące leczenia objawów zawrotów głowy różnego pochodzenia Nowe materiały edukacyjne w części kodowanej serwisu w dziale Biblioteka Lekarza dotyczące leczenia objawów zawrotów głowy różnego pochodzeniaNowe materiały edukacyjne w części kodowanej serwisu w dziale Biblioteka Lekarza dotyczące leczenia objawów zawrotów głowy różnego pochodzenia
Jedzmy jaja na zdrowie
Federacja PZ, 2019-04-20 09:58:56

Są symbolem Wielkanocy i w Polsce właściwie tylko w tym okresie odzyskują swoją pozycję. Wokół jaj narosło w ostatnich dekadach wiele mitów o ich szkodliwości, których skutkiem jest spadające spożycie. Statystyczny Polak zjada rocznie ok. 150 jaj, czyli połowę mniej niż np. Czech. Zupełnie niepotrzebnie się ograniczamy.

- Najwięcej szkody jajkom uczyniły liczne kampanie związane z cholesterolem - tłumaczy lekarka Porozumienia Zielonogórskiego Joanna Zabielska – Cieciuch.

- Zalecano w związku z tym ograniczenie jajek w diecie, przekonując, że przyczyniają się one do odkładania cholesterolu w organizmie, co ma związek z rozwojem miażdżycy. Mimo tego, że naukowcy już dawno obalili ten mit, wiele osób pozostaje nieprzekonanych. Istnieje wiele badań naukowych, które dowodzą, że jaja są doskonałym, zdrowym produktem, którym możemy się raczyć bez żadnych ograniczeń, jeśli tylko nie mamy alergii (najczęściej na białko kurze).

Żółtka jaj zawierają liczne składniki korzystne dla organizmu, m.in. doskonale zbilansowane aminokwasy, związki mineralne, witaminy witaminy B12, A+E i kwas foliowy. Duża ilość zawartych w nich fosfolipidów, m.in. lecytyny, wspomaga pracę mózgu i układu nerwowego.

Jednym z naukowców, który poświęcił się badaniu jaj, jest prof. Tadeusz Trziszka z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu (obecnie rektor tej uczelni). Badacz od lat przekonuje, że jajo kurze jest najdoskonalszym produktem natury. Według niego, tzw. dobry cholesterol zawarty w jaju (jest go zaledwie 0,3 proc.) wręcz ogranicza wytwarzanie złego cholesterolu przez nasz własny organizm.
- W białku są np. substancje mające znaczenie w regulacji ciśnienia krwi, czynniki niszczące bakterie i wirusy, zwłaszcza aktywne wobec wirusa grypy - wlicza prof. Trziszka (www.glos.upwr.edu.pl/aktualnosci/47636/jajo_symbol_wielkanocy_i_najdoskonalsze_tworzywo.html). - Jest w jajach cystatyna, która może mieć zastosowanie m.in. w walce z chorobami otępiennymi mózgu i nowotworowymi. W żółtku są substancje, które np. w zakażeniach przewodu pokarmowego mogą zastępować terapię antybiotykową, w tym fosfolipidy, które nie występują w żadnych roślinach.

Według naukowca dwie sztuki dziennie pokrywają całkowite zapotrzebowanie m.in. na wit B12 i B4 oraz na aminokwasy służące odbudowie komórek i tkanek.
- Jajo nie zawiera jednak witaminy C, dlatego warto je jeść np. z bogatą w tę witaminę rzeżuchą, która nie bez powodu także jest nieodłącznym elementem wielkanocnego stołu - dodaje lekarka Porozumienia Zielonogórskiego. - Pamiętajmy też, że każdy nadmiar szkodzi, także gdy dotyczy produktu o niekwestionowanych wartościach odżywczych. Jedzmy więc jajka regularnie i w rozsądnych ilościach, nie tylko podczas Wielkanocy. Zwłaszcza, że wiele z nich znajduje się także w słodkich wypiekach.




ZWIĄZKI      LINKI      PARTNERZY      REKLAMA      KONTAKT