80 mln zł dla placówek POZ - info w części kodowanej serwisu - Materiały edukacyjne w części kodowanej serwisu w dziale Biblioteka Lekarza dotyczące leczenia sporadycznej bezsenności u osób dorosłych, zwłaszcza w przypadku występowania trudności z zasypianiem 80 mln zł dla placówek POZ - info w części kodowanej serwisu - Materiały edukacyjne w części kodowanej serwisu w dziale Biblioteka Lekarza dotyczące leczenia sporadycznej bezsenności u osób dorosłych, zwłaszcza w przypadku występowania trudności z zasypianiem80 mln zł dla placówek POZ - info w części kodowanej serwisu - Materiały edukacyjne w części kodowanej serwisu w dziale Biblioteka Lekarza dotyczące leczenia sporadycznej bezsenności u osób dorosłych, zwłaszcza w przypadku występowania trudności z zasypianiem
Podczas upałów groźne także ..... zimno
Biuro Federacji PZ, 2019-06-13 12:09:35

A właściwie nie tyle zimno, co duże różnice temperatur. Nagły skok do lodowatej wody po godzinach smażenia się na plaży, duże ilości napojów prosto z lodówki, a także wchodzenie z klimatyzowanych pomieszczeń prosto na rozgrzaną ulicę - to wszystko nie służy naszemu zdrowiu. Lekarz rodzinny Porozumienia Zielonogórskiego Małgorzata Stokowska-Wojda podkreśla, że wysokie temperatury powietrza w czerwcu nie są niczym nadzwyczajnym, należy tylko podczas gorących dni zachowywać się racjonalnie.
- Dotyczy to także unikania w miarę możliwości dużych różnic temperatur, bo to naraża nas na różnego rodzaju infekcje - mówi Małgorzata Stokowska-Wojda. - Warto o tym pamiętać w czasie podróży klimatyzowanym samochodem. Zwykle gdy za oknem mamy ponad 30 st. C. klimatyzację w aucie nastawiamy na maksymalny poziom, a to podstawowy błąd. Jazda może być wówczas faktycznie komfortowa, ale przecież w końcu musimy wysiąść. Rozsądniej jest nastawić temperaturę w samochodzie na ok. 20 st. C, wówczas i jazda będzie przyjemna, i organizm nie będzie miał szoku po opuszczeniu pojazdu. Ta sama zasada powinna obowiązywać także w pomieszczeniach, np. w pracy. W czasie upałów szybciej tracimy wodę, więc wzrasta zapotrzebowanie organizmu na płyny. Dorosła osoba powinna w gorące dni wypijać ok. 2-3 litrów płynów (licząc także soki, kefiry, zupy i inne płynne produkty). Wraz z potem tracimy również elektrolity, czyli jony sodu, potasu, wapnia i magnezu. Ich niedobory mogą prowadzić do zaburzeń pracy układu krążenia i nerwowego. Dlatego sama woda nie wystarczy. Można sięgnąć nie tylko po owoce i warzywa, ale także napoje izotoniczne.
- Uważnie jednak przeczytajmy etykietę, czy rzeczywiście mamy do czynienia z izotonikiem - zaleca Małgorzata Stokowska-Wojda. - Unikajmy słodzonych napojów, bo wraz z nimi dostarczamy organizmowi niepotrzebnie cukru i kalorii. Także dieta w upalnym czasie powinna być lekka, zawierająca przede wszystkim warzywa i owoce. Dobre są koktajle warzywne, chłodniki na bazie botwinki i maślanki lub kefiru, itp. Tłuste mięsiwa zostawmy raczej na zimę.

Pamiętajmy, że wysokie temperatury najbardziej szkodzą osobom starszym i dzieciom. Dopilnujmy, by zarówno najmłodsi, jak i najstarsi regularnie się nawadniali, nie podejmowali wysiłku fizycznego, nie przebywali długo na słońcu ( w godzinach 10-17 najlepiej w ogóle), a w zamkniętych samochodach zostawionych na parkingu na czas zakupów - ani przez chwilę





ZWIĄZKI      LINKI      PARTNERZY      REKLAMA      KONTAKT